Oefening 8

Situering: 

 Hier  kunnen de leerlingen oefenen op het omzetten van lengte - en/of inhoudsmaten. 
Ze moeten het juiste getal ingeven en kunnen daarna onderaan op verbeteren klikken. 
Zodra het verbetert is op de computer, roept de leerling de leerkracht om ook nog eens te komen nakijken. 
Zo kan de leerkracht zien welke leerling waar nog problemen heeft. 
 
Als het voor sommige leerlingen nog iets te moeilijk is, kunnen zij oefenen op het niveau van 3de leerjaar. Dat kiezen ze zelf in de rechterbovenhoek van het spel. Ze kiezen ook zelf welke maten ze eerst omzetten. Maar ze moeten uiteraard alles oefenen. Ze kunnen op nieuwe oefening klikken wanneer ze klaar zijn en zo kunnen ze (oneindig) lang oefenen. Wanneer het niet moeilijk genoeg is voor sommigen, kunnen zij er ook voor kiezen om met kommagetallen te werken. 

Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT: 

Eindterm 3 : De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 
De leerlingen oefenen zelf hun kennis op de lengtematen en inhoudsmaten. Ze maken voortdurend verschillende toepassingen. 
 
Eindterm 4 : De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 
De leerlingen maken hun opdrachten zelf moeilijker, indien zij dit willen. De leerlingen werken op eigen tempo, op eigen niveau en leren hier uit wanneer ze fouten maken. 
 
Wiskunde (eindtermen leerplan VVKBaO): 
MR30 Het metriek stelsel in verband met lengte opbouwen en daarbij volgende maateenheden en hun symbolen lezen en gebruiken: 
a) de meter (m)
b) de centimeter (cm)
c) de decimeter (dm) 
d) de kilometer (km)
e) de milimeter (mm) 
 

Kwaliteitsverhogend omdat: 

- De leerkracht komt nakijken en ziet wie er waar nog problemen heeft en kan hier dus op inspelen naar volgende lessen toe. 
 De leerlingen kunnen zichzelf uitdagen door de oefeningen naar keuze moeilijker te maken.