Oefening 5
Situering:
Hier kunnen de leerlingen herhalingsoefeningen maken over in verband met het onderdeel getallenkennis. Hieronder vind je verschillende links. Als je daarop klikt kom je op verschillende herhalingsoefeningen uit. De leerlingen krijgen ook deze links waar ze op kunnen klikken, en ze oefenen zo lang als nodig.
Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT:
Eindterm 2 : De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
De leerlingen dragen zorg voor het materiaal en gaan niet op zoek naar andere sites dan deze die zijn voorgesteld.
Ze gaan doelgericht oefenen op getallenkennis.
Eindterm 3 : De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
De leerlingen oefenen op hun getallenkennis in het algemeen en oefenen tot ze het helemaal door hebben. Zolang ze het niet goed onder de knie hebben, kunnen ze niet verder gaan met het volgende deel.
Wiskunde (eindtermen leerplan VVKBaO):
B11 Bij eenvoudige optellingen (bijv.: 2+ 9; 72 + 40; 98 + 25; 85 + 45; 315 + 600; 600 + 460; 990 000 + 110 000) flexibel een doelmatige oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht en in de structuur van de getallen en in de eigenschappen van de optelling en de optellingen correct uitvoeren, verwoorden en noteren:
a) som < 20
b) som < 100
c) som < 1 000
d) som < 100 000
e) som < 1 000 000 000 (met grote getallen met eindnullen)
B14 Bij eenvoudige aftrekkingen (bijv. 17 - 13; 357 - 23; 153 - 80; 715 - 400; 715 - 315; 680 - 280; 10 500 - 3 500; 1 500 000 - 750 000) flexibel een doelmatige oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht in de structuur van de getallen en in de eigenschappen van de aftrekking en de aftrekkingen correct uitvoeren, verwoorden en noteren:
a) aftrektal < 20
b) aftrektal < 100
c) aftrektal < 1 000
d) aftrektal < 100 000
e) aftrektal < 1 000 000 000 (met grote getallen met eindnullen)
Kwaliteitsverhogend omdat:
- De leerlingen herhalen wat ze al kenden.
- De leerkracht kan zien wie waar nog goed moet oefenen.