Oefening 3

Situering: 

De maaltafels. Wie kent ze niet? Elke juf en elke meester heeft het al honderden keren gezegd: "Ken je maaltafels!".
Alleen is er hier een leukere manier om ze te oefenen. Klik op de afbeelding hieronder om het spel te starten. 
De leerlingen geven telkens het juiste antwoord in en krijgen een stukje van de puzzel te zien. 
De oefeningen zijn van makkelijk naar moeilijk geordend en het spel heeft verschillende levels. 
OPGELET: niet cijferen!
 

Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT: 

Eindterm 3 : De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 
De leerlingen oefenen zelfstandig de maaltafels in. Ze gaan telkens naar een hoger level als ze de juiste antwoorden hebben gegeven. Zo blijven ze de verschillende maaltafels oefenen. 
 
Eindterm 4 : De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 
Wanneer de leerlingen een fout antwoord hebben gegeven, kunnen zij niet verder. Het kadertje blijft dan staan. Ze moeten eerst het juiste antwoord hebben gegeven voor ze verder kunnen. Ze dienen dus na te denken zonder te cijferen, gokken, ...
 
Wiskunde (eindtermen leerplan VVKBaO): 
B18 Bij vermenigvuldigingen naar analogie met de vermenigvuldigingstafles (bijv.: 2 x 30; 20 x 30; 6 x 5 000; 9 x 4 000) en buiten de vermenigvuldigingstafels (bijv. 4 x 25; 9 x 15; 4 x 125; 2 x 2 500; 11 x 8 000) flexibel een doelmatige oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht in de structuur van de getallen en in de eigenschappen van de vermenigvuldiging; die vermenigvuldigingen correct uitvoeren, verwoorden en noteren. 
 

Kwaliteitsverhogend omdat:

- De leerlingen oefenen op een leuke, competitieve manier hun maaltafels in. 
De leerlingenactiviteit zal verhogen. 
- De leerkracht heeft een goed overzicht over wie het goed en vlot kan en wie er nog moeite mee heeft.