Oefening 2

Situering:

De leerlingen vinden hier een leuk spel waar we het geheugen goed trainen. 
Tijd voor 5 op een rij. Het is de bedoeling dat de leerlingen zo snel mogelijk 5 sommen op een rij kunnen aanduiden.
 
Linksboven kunnen de leerlingen kiezen of zij dit alleen spelen of met een waardig tegenstander. In de rechterbovenhoek kunnen leerlingen de sommen kiezen waar ze mee willen spelen. Het is het beste dat de leerlingen alle 3 de opties hebben gespeeld en dit regelmatig herhalen. 
 
 

Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT : 

Eindterm 3 : De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 
De leerlingen herhalen onbewust en op een leuke manier de sommen, maaltafels, ...
 
Eindterm 4 : De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 
De leerlingen leren bewust uit hun fouten. Wanneer ze een fout antwoord aanduiden wordt dit aangegeven en opnieuw nadenken. 
 
Wiskunde (eindtermen leerplan VVKBaO):
B11 Bij eenvoudige optellingen (bijv.: 2+ 9; 72 + 40; 98 + 25; 85 + 45; 315 + 600; 600 + 460; 990 000 + 110 000) flexibel een doelmatige oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht en in de structuur van de getallen en in de eigenschappen van de optelling en de optellingen correct uitvoeren, verwoorden en noteren:
a) som < 20
b) som < 100
c) som < 1 000
d) som < 100 000
e) som < 1 000 000 000 (met grote getallen met eindnullen)
 
B14 Bij eenvoudige aftrekkingen (bijv. 17 - 13; 357 - 23; 153 - 80; 715 - 400; 715 - 315; 680 - 280; 10 500 - 3 500; 1 500 000 - 750 000) flexibel een doelmatige oplossingsmethode kiezen op basis van inzicht in de structuur van de getallen en in de eigenschappen van de aftrekking en de aftrekkingen correct uitvoeren, verwoorden en noteren: 
a) aftrektal < 20
b) aftrektal < 100
c) aftrektal < 1 000
d) aftrektal < 100 000
e) aftrektal < 1 000 000 000 (met grote getallen met eindnullen) 

Kwaliteitsverhogend omdat: 

- De leerlingen herhalen hun rekenen op een speelse manier. 
- De leerlingen leren uit hun fouten.