Oefening 1

Situering: 

De leerlingen klikken hier om deze oefening te starten. 
Het is de bedoeling dat de leerlingen van het 4de leerjaar kubussen gaan namaken, op deze website.
De leerlingen krijgen de keuze tussen verschillende woorden. Wanneer ze op een woord klikken zien zij een constructie op het scherm. Deze constructie dienen de leerlingen na te maken. Dit vergt inzicht en dit zal voor de ene leerling gemakkelijker zijn dan voor de andere
 
Bij elke kubus die de leerling heeft gemaakt, vraagt hij aan de juf of meester of ze wil nakijken. Zodra de leerkracht heeft nagekeken, en het was juist, mag de leerling de volgende kubus beginnen maken. 
 
Om dit spel te kunnen spelen heb je het programma Java nodig. Als dit niet op de computer gedownload is, kan je hier klikken voor de link naar de download. 
Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT:
Eindterm 3 : De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 
De leerlingen oefenen zelfstandig op hun inzicht en hun dieptezicht. Voor sommige leerlingen is dit geen enkel probleem, voor anderen is dit moeilijker. Voor de leerlingen is dit misschien aangenamer om te oefenen in plaats van kubusjes kleuren op papier
 
Wiskunde (eindtermen leerplan VVKBaO)
MK6 Verkennen en verwoorden wat men ziet vanuit andere gezichtspnten als men zich: 
a) werkelijk verplaatst in de ruimte
b) mentaal verplaatst in de ruimte en daarbij termen gebruikt als: 
c) richting, plaats, ... 
d) vooraanzicht, zijaanzicht, bovenaanzicht, ... 
 
MK27 Op basis van hun eigenschappen de volgende ruimtefiguren herkennen en daarbij volgende termen gebruiken: veelvlak (kubus, balk, piramide), bol, cilinder en kegel.

Kwaliteitsverhogend omdat: 

- De leerkracht ziet gemakkelijk welke leerlingen geen enkel probleem hebben met het dieptezicht en welke wel problemen hebben bij deze opdracht. 
- De leerlingen oefenen op een manier dat hen aanspreekt.