Oefening 8
Situering:
Tijd om zelf een liedje te schrijven! De leerlingen krijgen de opdracht om een refrein van een liedje te herschrijven.
De leerlingen kiezen zelf een liedje. Het refrein van dat liedje gaan ze herschrijven.
Om het niet té gemakkelijk te maken en Sinterklaas en Kerstmis er weer aankomen, moet het in dat thema zijn.
De kinderen herschrijven het refrein in Microsoft Word.
De lay-out kiezen ze volledig zelf. Als het refrein herschreven is en de lay-out is ook helemaal naar hun wens, dienen ze dit thuis of op school af te drukken en aan de leerkracht af te geven.
Tussen de lessen door kunnen de refreinen gezongen worden door heel de klas ter ontspanning.
Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT:
Eindterm 5: De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
De leerlingen mogen zelf de tekst van het refrein kiezen, zolang het binnen het thema 'Sinterklaas' of 'Kerst' is.
Ze kiezen ook volledig zelf de lay-out.
Muzische vorming (eindtermen muziek en beweging):
2.4* De leerlingen kunnen genieten van zingen en musiceren en dit gebruiken als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen.
2.5 De leerlingen kunnen vanuit het eigen muzikaal aanvoelen praten over het zingen en musiceren.
Kwaliteitsverhogend omdat:
- De leerlingen laten hun inspiratie en creativiteit de vrije loop.
- De leerlingen leggen deels hun gevoel in het schrijven van hun refrein.
- De leerkracht kan hierop inspelen voor komende themalessen.