Oefening 7
Situering:
De school organiseert een benefietavond. Elke leerkracht gaat met hun klasje een klein dansoptreden voeren voor het publiek. Om de strijdlust er een beetje in te houden wordt er door het publiek gestemd welke klas het mooiste dansje heeft voorgebracht. De klas die de meeste stemmen krijgt mag de opbrengst persoonlijk aan het goede doel afleveren en krijgt een kleine trofee om in de klas te zetten.
Om tot het uiterste te gaan, filmt de leerkracht de generale repetitie van de klas.
Daarna aat hij het filmpje afspelen via het smartbord in het klaslokaal.
Zo kunnen de leerlingen samen met de juf of meester bespreken wat er nog beter kan.
Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT:
Eindterm 1 : De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
De leerlingen kunnen door deze opdracht zien wat ze precies nog fout doen in hun dans en optreden en kunnen hier dus perfect uit leren om zichzelf te verbeteren.
Eindterm 2 : De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
De leerlingen houden rekening met en hebben respect voor het gebruikte materiaal. De camera waarmee gefilmd wordt is geen goedkoop apparaat en de leerlingen zijn hier reeds van op de hoogte.
Muzische vorming (eindtermen muziek en beweging):
4.1 De leerlingen kunnen genieten van lichaamstaal, beweging en dans.
4.3 De leerlingen kunnen samenwerken met anderen :
- om een eenvoudig dansverloop op te bouwen
- om al improviserend te reageren op elkaars bewegingen
4.4 De leerlingen kunnen bewegen op een creatieve manier en daarbij één of meerdere basiselementen van de beweging bespelen:
- tijd
- kracht
- ruimte
- lichaamsmogelijkheden
Kwaliteitsverhogend omdat:
- De leerlingen leren uit hun fouten.
- De leerlingen leren overleggen met de leerkracht en anderen om hun prestaties te verbeteren.