Oefening 6
Situering:
In de klas zijn verschillende tablets
ter beschikking. Op de tablets
staat de volgende applicatie geïnstalleerd : Piano leraar. Via deze applicatie kunnen de leerlingen piano leren spelen op een leuke, en niet vervelende manier.


De kans bestaat dat er niet genoeg tablets
zijn om een hele klas aan het werk te zetten. In elke klas zouden een aantal keyboards ter beschikking moeten zijn. Is dit niet het geval, vraag aan de leerlingen of zij dit thuis hebben en mee mogen nemen naar school, neem er zelf eentje mee of ga in andere klassen horen of je de keyboars mag lenen voor een les.

De leerlingen die geen tablet
hebben, krijgen dus een keyboard
en gaan ook piano leren spelen. Hoe? Heel simpel.


De leerlingen die geen tablet
hebben kunnen bemachtigen, krijgen een keyboard
voorgeschoteld. Zij zetten zich met hun keyboard achter de computers die in de klas staan. Als volgt klikken ze hier en zien ze dat hun pianoleraar op hun scherm verschijnt. Met een koptelefoon en hun pianovingertjes kunnen zij dan aan de slag en wie weet schuilt er wel een echte pianist is elk van hen.


Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT:
Eindterm 1 : De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
De leerlingen leren piano spelen via een tablets
of met online filmpjes op YouTube. Ze zijn bereid hier zorgvuldig mee om te gaan en proberen dan ook echt piano te spelen.

Eindterm 3 : De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Dit is een individuele oefening. De leerlingen oefenen op hun eigen tempo, zonder enige stress of druk van anderen.
Eindterm 4 : De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
De leerlingen leren zelf piano spelen. Ook dit doen ze op hun eigen tempo, ook zoner enige stress of druk van anderen.
Muzische vorming (eindtermen muziek en beweging) :
2.4* De leerlingen kunnen genieten van zingen en musiceren en dit gebruiken als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen.
Kwaliteitsverhogend omdat:
- De leerlingen zien in dat een tablet
niet alleen gebruikt kan worden om spelletjes op te spelen, maar ook voor piano te leren spelen en nog vele andere dingen.

- De leerlingen zien in dat men via het internet (YouTube) veel kan leren, niet alleen muziek luisteren, maar ook muziek spelen.