Oefening 4
Situering:
In opdracht 3 heb je liedjes beluisterd rond het thema 'oorlog'. Je hebt je gevoelens die je hierbij kreeg op een kladblaadje geschreven. Wat je nu gaat doen luidt als volgt: Je gaat het liedje dat je het meeste aanspreekt nog een aantal keren beluisteren. Terwijl je naar het liedje luistert, ga je een gedichtje proberen te schrijven. Let op: zorg dat je er zelf tevreden van bent want hier stopt de opdracht niet!
Zodra je je gedichtje geschreven hebt, klik je hier.
Je ziet: YouTube MP3 staan. Als je de link (bovenaan in de lange balk), van je gekozen liedje kopieërt en daarna in de balk onder 'YouTube MP3' plakt, dan kan je dat liedje downloaden.
Zodra je het liedje gedownload hebt, ga je kijken op je bureaublad naar het programma: Audacity.
De juf of meester heeft dit reeds geïnstalleerd. Als dit niet het geval is, kan je hier de download vinden.
Je gaat je liedje in dit programma laten afspelen. Terwijl het liedje wordt afgespeeld, spreek jij je gedichtje in zodat iedereen later gewoon kan luisteren naar jouw gedichtje en welk liedje jij hierbij gekozen hebt.
Audacity is een programma waarmee je verschillende geluiden kan samenbrengen, vervormen, ...
Je kan er allerlei verschillende dingen mee doen en op een creatieve manier de kinderen iets bijbrengen.
Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT:
Eindterm 5: De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
De leerlingen kiezen zelf welk liedje ze gebruiken om bij hun gedichtje te laten afspelen. Ze kiezen zelf hoe ze het opnemen, de manier waarop ze het voorlezen, ...
Eindterm 7: De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van infromatie aan anderen.
De leerlingen gebruiken Audacity bij het voorstellen van hun gekozen liedje en hun zelfgeschreven gedichtje.
Muzische vorming (eindtermen muziek en beweging):
2.1 De leerlingen kunnen muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek : klankeigenschp en functie/gebruikssituatie
2.2 De leerlingen kunnen improviseren en experimenteren, klankbronnen en muziekinstrumenten uittesten op hun klankwaarde en in een muzikaal (samen)spel daarvan gebruik maken.
2.4* De leerlingen kunnen genieten van zingen en musiceren en dit gebruiken als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen.
Kwaliteitsverhogend omdat:
- Leerlingen gaan zelf actief aan de slag met muziek en tekst.
- Leerlingen leren het programma Audacity kennen dat ze ongetwijfeld later zeker nog kunnen gebruiken.
- Leerlingen gaan zelf actief aan de slag en hun fantasie en creativiteit krijgen de vrije loop.