Oefening 3

Situering:

We werken rond het thema 'oorlog'. Kijk eens op het internet, bijvoorbeeld bij: Google Afbeeldingen, en zoek naar prenten of afbeeldingen die aansluiten bij dit thema. Je schrijft op welke gevoelens dit bij je oproepen.
Surf daarna naar YouTube . YouTube is een website waar je ontzettend veel videoclips kan bekijken, van elk genre. 
Hier is het de bedoeling dat je een liedje gaat opzoeken dat ook aansluit bij het thema 'oorlog'. 
Let wel op: het liedje mag niet spottend overkomen! Dit is een individuele opdracht. 
Wat vertelt jouw gevoel wanneer je zulke liedjes hoort? Als het nog niet op je kladblaadje staat, schrijf je het erbij. 
 

Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT: 

Eindterm 2 : De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelgerichte manier. 
De leerlingen krijgen het thema 'oorlog' waarvoor ze dus opzoek moeten gaan naar een liedje waarvan zij vinden dat dat erbij past. De leerlingen doen dit via YouTube. Ze weten dat dit een gevoelig onderwerp is voor velen, dat hier zeker niet mee gelachen mag worden. Daarom is het ook een individuele opdracht. 
 
Eindterm 5 : De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. 
De leerlingen drukken hun gevoel uit bij het thema 'oorlog'. Ze doen dit op hun eigen, niet spottende, manier. 
 
Muzische vorming (eindtermen muziek en beweging): 
2.1 De leerlingen kunnen muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek: 
- klankeigenschap 
- functie/gebruikssituatie 
2.4* De leerlingen kunnnen genieten van zingen en musiceren en dit gebruiken als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen.
 

Kwaliteitsverhogend omdat: 

- De leerlingen leren dat ICT veel meer is dan alleen spelletjes en facebook. 
- De leerlingen leggen hun gevoel in de opdracht en gaan verder dan wat ze op het eerste zicht zien.