Oefening 1
Situering :
Groepswerk (alleen is ook mogelijk). De leerlingen worden verdeeld in groepjes van 3 of 4. De leerkracht heeft een lijst met verschillende instrumenten opgemaakt. Elk groepje kiest een verschillend instrument. Zodra elk groepje een instrument heeft gekozen gaan zij hier doelgericht infromatie over opzoeken. Het is de bedoeling dat ze zoveel mogelijk teweten komen over dat bepaald instrument. De informatie die ze verzameld hebben gaan ze samengieten in een mooi tekstdocument.
- Dwarsfluit
- Piano
- Gitaar
- Mondharmonica
- Viool
Verantwoording van de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT:
Eindterm 2 : De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
De leerlingen gaan gericht opzoek naar informatie over hun instrument. Ze hoeven niets anders op te zoeken. Kennis verwerven over hun instrument is het doel.
Eindterm 6 : De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestende informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
De informatie die de leerlingen hebben verzameld gaan ze uiteindelijk in een Worddocument plaatsen en verwerken met als bedoeling dat ze later nog iets met deze informatie kunnen doen.
Muzische vorming (eindtermen muziek en beweging):
2.3.* De leerlingen kunnen openstaan voor hedendaagse muziek, muziek uit andere
tijden, andere
landen en culturen.


Kwaliteitsverhogend omdat:
- Leerlingen leren te werken met Microsoft Word.
- Leerlingen leren kritisch om te gaan met informatie die ze vinden op het internet
.

- Leerlingen leren hun informatie samen te vatten om later
verder te gebruiken.
